torsdag, maj 25

Cairns & Great Barrier Reef

Cairns og Great Barrier Reef. Det nordvestlige Australien består af tropisk Queensland med Cairns som den vigtigste by. I Cairns bor der 120.000 indbyggere og byen er fyldt med energi og muligheder for oplevelser ved Great Barrier Reef og i den tropiske regnskov. Cairns er et meget populært turistmål og en magnet for australierne.

Ofte slutter en australienrejse i Cairns med en tur på revet. Det bliver også tilfældet for min tur. Jeg kommer til Cairns for en tur i regnskoven, men ikke mindst en tur ud til Great Barrier Reef.

Ud for Carins ligger verdens største rev, Great Barrier Reef. Revet er 2.300 km lang og følger den australske østkyst fra Torres-strædet i nord til Bundaburg i syd. Fra Cairns er der den korteste afsted ud til revet og Cairns er også det mest populære udgangspunkt for tur til Great Barrier Reef. Afstanden fra revet til fatslandet er fra 30 km i nord til 300 km i syd.

I centrum af Cairns og i forlængelse af havet og ved The Esplanade ligger The Lagoon, der er en 4.800 m2 stor offentlig swimmingpool. På The Esplanade ligger også Muddys Playground. Verdens bedste legeplads. Jeg har i hvert fald ikke set noget lignende før. Et kæmpe område med klatrenet, gynger, rutschebaner og det hele pakket ind i vand og vandlegeredskaber.

Jeg havde valgt at tage en dagstur med katamaransejlbåd ud til Michaelmas Cay, der er en koralbanke små to timers sejllads øst for Cairns.

Bag stævnen på katamanbåden ses Michaelmas Cay.

Det er muligt at komme på en semi-sub-tur ud over koraller på revet. Der en biolog med som fortæller om dyr og planter og der er god mulighed for at se masser af fisk og skildpadder og de mest utrolige koraller, der dækker hele farvepaletten.


Om bord på båden er der to kokke som undervejs laver et helt enestående frokostbord med lune retter og alt godt fra havet.

Michaelmas Cay.


Great Barrier Reef er hjemsted for 1.500 forskellige arter af fisk, 400 slags koraller, 4.000 slags skaldyr, 500 varianter af tang, 200 arter af fugle og 6 typer af skildpadder. Hele tiden kommer der nye dyr til listen.

Min ide med turen til Great Barrier Reef var at snorkle, men det blev ikke til nogen snorkeltur. Tilgengæld fik jeg dykket 2 x 25 minutter.


Dykning er en vægtløs oplevelse under vand, hvor jeg fem meter under havoverfladen swømmede med flere fiskestimer. Nogle gange havde jeg fisk over og under og på begge sider af mig.

Den 4. august 2007 besøgte jeg med familien igen Great Barrier Reef og var igen på tur med Ocean Spirit. Klik her og læs om vores familie-oplevelser på Great Barrier Reef.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar