torsdag, maj 11

Alice Springs til The Olgas og Ayers Rock

Northern Territory handler om nationalparker og nogle af Australiens smukkeste og mest spændende naturområder. Territoriet består af to områder: Tropiske Top End med Darwin og Kakadu og den tørre røde ørken: The Red Centre med Alice Springs og Ayers Rock (Uluru).

Jeg har forladt det tropiske nord og skal nu udforske The Red Centre sammen med en lille gruppe udenlandske turister. Jeg bliver hentet på Alice Springs Resort tidligt om morgenen og skal på en 3-dages tur til Ayers Rock, The Olgas og Kings Canyon.

På vej mod Ayers Rock og The Olgas møder vi mange vilde dromedaer. For længe siden blev dromedaerne importeret til Australien og var en gang en vigtig arbejdskraft til anlæggelsen af jernbanerne. Derefter blev de sluppet løs og lever nu vildt i store dele af den australske outback.

Fremme ved The Olgas forklarer vores guide om stedet. Vi har tid til at vandre en tur ind mellem de runde klipper.

The Olgas.

Efter The Olgas går turen tilbage til Ayers Rock, hvor vi skal bo i en teltlejr.

Teltlejren ved Ayrs Rock består af telthytter. Telte med fast træbund og to senge i hvert telt. Der er ingen lys, så jeg får brug for min lommelygte.

Ved Ayers Rock og klokken er 4.30. Min skygge er allerede meget lang. Solen går tidlig ned i Australien. Det gælder hele året rundt.

Skyggerne bliver længere og længere og vi mødes ved Ayers Rock for at nyde solnedgangen.

Solnedgang over Ayer Rock (Uluru). Jeg har aldrig troet at jeg skulle blive så grebet af en solnedgang og en stor sten. Det giver gåshud på armene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar